lördag 13 februari 2010

Huset är vårt!!!!

Nu har det äntligen skett. Jag har fått nycklarna till vårt hus och nu är det vårt. Besiktningen gick väl inte direkt som den ska, man kunde man tro nåt annat när det gäller oss :) Mina underbara kollegor såg iaf till att jag kunde sticka från jobbet lite tidigare för att vara. Även älskade pappa o en vän till honom Ulf som varit besiktningsman kom med.
Hade kanske klarat mig ensam för killen som var vår besiktningsman var riktigt trevlig och verkade kanon duktig. Stod inte alls på Smålandsvillans sida utan såg allt neutralt.
Vår byggmästare Peter Karlsson hade fixat allt som vi hade anmärkt på så jag hade inte så mycket att anmärka på. Han har också varit kanon duktig! Det som anmärktes på var att det skulle in en fläkt i grunden plus att de är tvugna att fixa "gången" ner till vår krypgrund då det mer eller mindre var omöjligt att ta sig ner eller upp. Sen så hade vår panna lagt av 20 minuter innan jag kom dit så innan den fixades så blev inte huset godkänt. Det kom en elektriker o tittade men i 4 timmar satt jag där o väntade på att det skulle lösas. Jag o pappa skulle egentligen åkt till Västerås o handlat en massa men nu blir det va imorgon istället.

Pannan blev inte helt klar men den är igång iallafall. Så igår skulle jag återigen träffa Peter K där ute för att en gubbe som kunde pannan skulle komma ut. Återigen blev jag sittandes där ute i ca 2 timmar då han aldrig dök upp. Peter skickade hem mig vid 17 o bad så hemskt mycket om ursäkt för att ja återigen fått spendera min tid där ute men det var ingen fara. Inte hans fel att personen i fråga inte dök upp. Tydligen hade han kommit straxt efter jag åkt och kommit fram till att det var fel på en elpatron så den beställdes och ska bytas på tisdag.
Men igår fick jag iaf nycklarna av Peter o det känns såååå himla bra!!!

Det var verkligen stressigt både i torsdag o igår med kontakter med banken där vi också har en kanon kille som hjälp vid namn Dejan. Är så himla glad att vi bytt bank till Länsförsäkringar för de är verkligen hjälpsamma. Fick åka dit igår på minlunchrast o fixa det sista med betalningen av huset. Blev lite strul men tanke vare Dejan o Henriks pappa så löste det sig.

Någon som inte varit kanon har varit vår säljare. Ska inte skriva så mycket om det här men vi är inte nöjda med hans arbete. Han har slarvat med saker, glömt saker, sagt fel priser. Skrev ett mail till honom om det i torsdagskväll o han blev tydligen väldigt illa berörd skrev han tillbaka :) men det struntar jag faktiskt i. Betalar vi sååå mycket fö deras tjänst så ska vi banne mig få den bästa service o hjälp tillbaka. Det kräver jag o slarv godkänns inte!

Idag har jag slavat i köket o fixat o donat. Stekt en massa köttbullar, bakat massor med bröd, fixat med sista tvätten efter resan. Fullt upp helt enkelt.

Jag är helt slut efter den här veckan känner jag så nu är jag värd en lugn o skön kväll i soffan. Jag är på något sätt glad att Henrik inte är hemma när sådana här saker händer så jag faktiskt kan märka att jag klarar allt sånt här. Jag står upp för saker om jag märker att något inte stämmer. Jag är iaf stolt över mig själv och hur jag har hanterat saker gällande huset när Henrik inte varit hemma. DEt har inte varit så lätt för vissa saker har ja inte haft någon aning om då det varit Henriks bit när han har varit hemma. Ja ja jag tycker iaf att jag skött det mesta bra och visst några saker har vi missat o kanske slarvat med men det är väl den mäsnkliga faktorn. Blev bara lite hängig idag när det verkade som några i närheten visade en tendens att tycka att ja endast är förvirrad o slarvig...men det är nog bara jag som är trött efter en fullspäckad vecka.

Blev ett tråkigt inlägg utan bilder men kanske hinner fixa lite med det imorgon...Orkar inte nu! Nu har jag iaf berättat lite om de senaste dagarna angående huset. Imorgon blir det lite mer om Mexico :) Längtar tillbaka!!!!

Kram på er

5 kommentarer:

  1. Hej Karin!

    Tror jag kommenterat nån gång förut, men säkert missat att följa upp! Vi har en gemensam vän i Anna J, kul! Har kikat in här nån gång då och då och tyckte det varit så häftigt med ert villabygge! Nu har vi kikat för andra gången på att bygga likadant hus som ni just fåtyt nycklarna till, utanför Mariefred, då vi har börjat lessna på sthlms bopriser min fästman och jag. Vore väldigt kul att få en kontakt, höra hur er process gått till, saker att tänka på om vi tar steget osv! Står också inför att planera bröllop, där kanske du också ha nåt värdefullt tips på kontakt i e-tunatrakten... vi letar lokal för fullt!!!

    maila gärna, sofia.rundgren@gmail.com

    Stort grattis till huset, bröllopet och ja allt!

    SvaraRadera
  2. Va roligt att ni fått nycklarna till huset nu. Kan tänka mig att du längtar tills allt är klart. Huset verkar vara jätte fint. Vilken tur att du fått Dejan på Länsförsäkringar. Har jobbat med honom och han är toppen härlig och väldigt hjälpsam. Så där har ni verkligen funnit rätt person på banken. Lycka till med allt! Kram Tessan

    SvaraRadera
  3. Karin, du har verkligen varit jätteduktig när det kommer till huset! Satt just och berättade det för mamma om hur duktig jag tycker du varit! Visst är det ganska skönt när man klarat något som man inte trodde man skulle kunna ;) Men vi kvinnor kan mer än vi tror... gäller bara att tro på sig själv!

    Kram på dig vännen och nyblivna granne! :)

    SvaraRadera
  4. Gulliga ni är tjejer :)
    Jag lovar att jag ska lägga in massor med bilder nu när det viktigaste o roligaste arbetet börjar med insidan av huset :) Vi har så mycket idéer!
    Sofia jag mailar dig så kan ni få lite tips, roligt att ni tittar på likadant hus. Hojta bara till om ni vill komma o kika på det!
    Sandra fina du, ingen än jag är gladare för att bli din granne :)

    SvaraRadera