söndag 24 januari 2010

Forsta delen av var resa

Jag tror att jag ar den manniska som flest ganger har akt till Arlanda och sedan inte fa aka ivag nagonstans. Ja kanske sa vinner taxichaufforer men det skulle va de enda..... Kan vagarna till Arlanda utan och innan. Har sett den fula kyrkan precis innan Enkoping tusen ganger och saktat ner for vagkamrerna fler ganger an nagon annan. Jag vet att bakom den dar kurvan sa kommer ett litet vagfik och jag vet att pa somrarna sa brukar en liten gard pa vagen salja potatis o jordgubbar. Genom att jag sa manga ganger har akt vagen till Arlanda sa borde jag ocksa vara en berest kvinna som sett manga stallen i varlden, som kant av manga kulturer och som kanske aven har lart mig okanda sprak. Ja det kan man ju latt tro efter sa manga resor dit men ack sa fel... jag har akt dit massor med ganger men jag har varenda gang fatt stanna i hogst tio minuter o sen har jag fatt starta bilen och atervant hem. Jag har aldrig fatt parkera bilen pa parkeringen och tagit min vaska for att checka in och flyga ivag. Nope, resan tillbaka till hemmet har varit mitt mal. En liten harlig tripp pa ca 3 timmar som alltid slutar pa samma satt.
Men NU! Nu var det antligen min tur!
Klockan tre vaknade jag till och var helt klarvaken. Resfebern hade infunnit sig redan kvallen och nu var tempraturen skapligt hog. Insag efter ca 10 minuter att det skulle inte ga att somna om men valde anda att ligga kvar ett tag. Spanade at sidan och sag bada mina alsklingar ligga dar o snusa. Henrik snarkade lite latt o Akino hade som vanligt tagit over sangen under natten och lag nu nojt med benen i vadret. Kvar till mig o Henrik var en liten liten del av sangen. Men idag spelade det faktiskt ingen roll, idag var en stor dag.
Karleksresa, honeymoon, brollopsresa...ja kalla det vad du vill men nu var dagen har for var! For Henrik var det nog inte en lika stor grej, han ar ganska berest men resor langt bort hemifran... ja bara det att han varje vecka flyger till jobbet gor ju att det har inte betydde lika mycket.
Klockan 03.40 gav jag upp! Jag fixade o donade lite. Rakade benen, packade det sista, stadade lagenheten infor visningen som skulle vara nar vi var borta. Viktigast av allt sa meddelade jag mina vanner o ovanner pa Facebook att nu var det dags. Nu drog vi ifran det har kalla landet! Henrik kom upp nagon gang vid 05 och da var jag redan redo. Jag gick mest runt och vankade i vantan for att klockan skulle bli 05.50 o mamma o pappa skulle komma. 05.51 skickade jag ett stressat mess till mamma, Var ar ni??? Nar hon inte svarade inom 30 sekunder sa ringde jag lite latt panikslagen. Lugande mig nar det visade sig att de var i hissen pa vag upp. Ingen vila o ingen ro in med vaskorna i hissen o ner till entren. Klev utanfor dorren o angrade snabbt mitt val av stovlar o jacka. Men ah skit i det, ska man pa sin brollopsresa sa ska man. Kunde aldrig tro da att jag en timme senare skulle sta frysandes i en snohog langs motorvagen. Jag skynade pa alla de andra och Akino stackarn trodde helt klart att det var dags for nat riktigt roligt. Det var inte ofta mormor o morfar kom pa besok sa tidigt. Hans lycka blev annu gladare nar han markte att deras bil stod utanfor jarngrinden. Men samtidigt som jag sag deras bil sag jag aven att en annan bil stod parkerad pa tvargatan utanfor vart hus. Oh dumma pucko tanke jag o skulle precis fnissa lite at att bilen med sakerthet skulle mota agaren med en fin liten parkeringsboter pa morgonen. Da sag jag en lapp pa bilen. Men vad konstigt det star ju Karin....o vanta har nu Henrik....O varfor star det “Just married”??? Hann inte fundera mer innan jag sag en gestalt sta o hanga mot bilen i en palestinasjal runt ansiktet. Men va tusan....
Bredvid stod en ljusare gestalt med en konstigt hatt pa huvudet. Jag hade varit vaken lange men det tog anda en stund for hjarnan att fatta. Ute pa gatan stod paret Edsons och vantade. Underbara Sandra i sin stora hatt ropade nagot med Mexico och slog ut med handerna. Sjalv maste bade ja o Henrik sett ut som tva stora fragetecken. Galningar vad gjorde de har, kunde de inte sagt Hej da igar?

2 kommentarer:

  1. Hej gumman, skönt att höra att ni har det undrbart!!!! Njut av varje sekund och kom hem lyckligare än vad du var när du åkte :) Hälsa Henrik så jätte mycket!!!! Vi har det bra här hemma också, Penalty vann i går!! Annars rullar livet på som vanligt, börjar också få lite resfeber nu :)
    Älskar dig, kram kram

    SvaraRadera
  2. Låter som att ni har det underbart! Är avis på er som kan spela tennis ute :(!
    Kramar!

    SvaraRadera