fredag 29 januari 2010

Himmel o helvete :0)

Oj oj vad mycket saker som har hant sen jag skrev sist o det ar ju lite anledningen till attg ja inte har hunnit skriva nat. Men det skulle val va ratt tragiskt om jag hade massor med tid till att blogga nar jag ar pa min brollopsresa!
Dagen efter jag skrev sist sa var det dags for var forsta utflykt som var en tripp till Mexicos kanda cenotes vilket ar grottor som byggts upp under land som ar fyllda av regnvatten. De ar sammanlankade med varandra och man kan tilloch med ta sig fran en cenote till en annan och sen ut till havet. Sjalvklart sa maste man da kunna dyka o det kan ju inte vi. Den har dagen skulle vi fa besoka och snorkla i en stangd cenote som ar under land, det vill saga som en grotta. Vi skulle ocksa besoka en oppen cenote dar taket har ramlat ner och numera ser det ut som en insjo. Jag har ju aldrig snorklat sa ni kan ju tanka er hur nervos jag var. Men men pa med alla grejer o i vattnet. Vattnet ar ju alltsa regnvatten vilket gor det otroligt klart. Oavsett arstid o tempratur sa ar vattnet alltid 22 grader. Det kandes dock kallare. Det var en san maktig kansla att simma omkring i den upplysta grottan. Fanns ju dock inte sa mycket fisk men det var fascinerande att se hur botten helt plostligt forsvann 50 meter ner och du verkligen kunde se det for vattnet var sa klart. Vattnet inneholler massor med kalk, mer an 6 ganger sa mycket som i var mjolk. Det ar darfor som maya folket i Mexico ar sa korta da kalken gor att skelettet inte vaxer. :0) O korta ar dem! Henrik ar som en jatte har!
I den oppna cenoten kunde man hoppa fran en 3 meters avsatts och offras enligt maya kulturen. Jag skickade upp Henrik dit o sjalv tog jag kort. Fanns aven en linbana som min kare man testade. Den oppna var en riktig lika rolig men men :0)
Vi fick sedan lunch o den var helt makalos. Ris o kyckling men nat av det godaste jag atit. Holl mig dock borta fran den roda sasen som var guide Mundo sa var stark. Tycker han den ar stark sa kan jag bara tanka mig!
Sen bar farden vidare till en lagun o dar fanns det sa mycket fisk. Sofia jag har simmat med en massa DORIS!!!!! Jag var sa lycklig sa magen pirrade hela snorkelturen. Vi simmade ratt langt ut mot havet och sag bade en stingrocka o en havsskoldpadda. Pa grund av de olika cenotes som lacker ut sotvatten i havet sa blir vattnet lite grumligt och oljig ibland vilket var lite synbd for da missade man en del.
Dock var hela dagen helt perfekt! Som ni forstar sa var vi ganska trotta pa kvallen men eftersom hotellet hade en Mamma Mia show sa var vi ju tvugna att ga ner o titta. Den var val helt okej. Vi satt med ett aldre par som ar jatte trevliga. Gratis drinkarna gjorde oss dock lite fulla sa det blev en ganska tidig kvall :)
Dagen efter sa hade vi bestamt med Edsons att vi skulle aka ut till en o som ligger utanfor som heter Cozumel. Vi traffades upp vid 9.30 o da sag vadret ut att bli perfekt. Det hade blast en hel del dagarna innan men nu sag det ut att vara lugnt o det kandes bra for Sandra tyckte det skulle bli lite obehagligt och gumman hade tydligen latt for att bli sjosjuk. Jag madde ju lite halvkass fran kvallen innan men det brukar inte va nagon fara for mig.
Jag skojar inte men 200 meter ut fran hamnen madde bada jag o Sandra sa himla daligt!!! Jag fick direkt blodtrycksfall o holl pa att svimma. Vagorna var jatte hoga och baten som anda var ratt stor flog upp i luften. Det drojde ca 5 minuter innan de kom o delade ut spypasar och folk borjade att krakas och grata. Det var den varsta halvtimmen i mitt liv och jag o Sandra gick pa darrande ben av baten och sen lag vi dackade i 5 minuter innan vi kunde ta oss vidare. Jatte kul eftersom vi 10 minuter senare skulle sitta pa en ny liten bat for att aka ut och snorkla. Det var inte lika jobbigt men det blaste massor. Vi tog oss ut till forsta revet vilket var vardelost, inga fiskar alls o alldeles for stromt. Jag borjade ma lite illa igen o bada ja o Sandra fros massor. Men vi hoppade anda i vid nasta rev som var annu samre och jag borjade ma sa himla illa. Vi hoppade upp i baten ratt snabbt o det var nara nara att havet fatt lite av min frukost. Vid det sista revet sa skippade alla vi fyra att dyka ner igen utan vi satt pa baten. Killarna utnyttjade iaf utlfyktens fria dryck med att dricka lite ol. Det angrade de dock snabbt nar resan hema aldrig verkade ta slut eftersom vi korde i var lilla bat mot strommen. Tillslut fick de be om att hoppa i vattnet for att latta pa trycket. :) Alsklingen kunde dock inte prestera under press :)
Vi tog oss sedan i land saltiga o frusna. Vi skrattade som vanligt over vara aventyr som alltid verkar ga at pipsvangen! :0) Men vi har alltid grymt roligt och resten av dagen pa Cozumel var fantastisk rolig med god mat, god dricka o lite souvenirkop :0) Ar sa glad att Edsons ar har for finns nog ingen som vi har sa roligt ihop med. Ja och du Sofia star fortfarande pa topp saklart!!! Alskar dig!
Men bada ja o Sandra hade panik infor batresan hem. Men jag tror att min tequila gjorde att min balans fungerade battre men stackars Sandra madde lika daligt. Tyckte sa synd om henne :(
Vi foljde sedan med till deras hotell och sedan gick vi till en liten lokal restaurang som hade sa sjukt god mat till sa sjukt laga priser!!! Det var kanon gott men aterigen hade det varit en handelserik dag o vi var helt slut. En taxi hem o lampan slacktes klockan 21.30 :)
Imorgon ska jag beratta om resten av varan resa. Vi har det iaf underbart och vi njuter verkligen!
Vi har hort att det har kommit massor med sno hemma o tycker verkligen jatte synd om er ;0)
Kram pa er alla!

1 kommentar:

  1. Älskar dig också gumman, hälsa DORIS!!! :)) Njut av varje sekund!!! kram kram

    SvaraRadera